Znaczenie ceny dla decyzji zakupowych

Dla większości z nas zakupy mają zawsze jedną niedogodność, którą jest koszt zakupu, zwykle w mniemaniu klientów zbyt wygórowany. Wiedzą o tym sprzedawcy, dlatego bez względu na to, czy miejscem sprzedaży jest supermarket, osiedlowy sklepik lub też sklep internetowy, najważniejszym argumentem w walce o klienta jest niska cena. Stąd też biorą się promocje, wyprzedaże, bonifikaty i różnego rodzaju slogany o gratisowych profitach. Szczególnie dotyczy to produktów konsumpcyjnych zwanych powszednimi, a więc tych, które zaspokajają nasze podstawowe, impulsywne i nagłe potrzeby. Jednak to nie wszystko, gdyż obok ceny ogromny wpływ na decyzję zakupu ma jakość produktu. W teorii oczekujemy tego, że stosunek ceny do jakości będzie adekwatny, czyli przyjmujemy za rzecz normalną to, że produkt najlepszego gatunku kosztuje więcej od pozostałych, jakościowo gorszych. Ta zależność działa w obie strony, co oznacza, że niedrogi towar jest jednocześnie gorszy gatunkowo. Wydaje się, że klientom trudno zaakceptować ten rynkowy fakt. Sprzedawcy chcąc ustalić jak najniższe ceny detaliczne wymuszają na producentach odpowiednio niskie stawki. Nie słuchają opinii dostawców, że za zbyt niskie kwoty nie da się wyprodukować dobrej jakości produktu. Najbardziej uderza to w konsumenta, który dostaje wybrakowany produkt.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.